Martxoaren 4an ospatzen den Obesitatearen Aurkako Mundu Eguna dela eta, UPV/EHUko MediaIker ikerketa taldeak obesitatearen inguruko irudia aztertu duen ikerketa bat argitaratu du. 850 pertsonari egindako inkestaren arabera, gizarteak sare sozialetan eta komunikabideetan transmititzen den obesitatearen irudia negatibotzat jotzen du.
Sare sozialetan obesitatearekiko ikuspegi okerragoa
Inkestaren emaitzek erakutsi dute parte-hartzaileen %69,6k uste duela sare sozialek obesitatearen inguruko informazio negatiboa edo oso negatiboa transmititzen dutela, eta ehuneko hori %57,3ra jaisten dela komunikabide tradizionalen kasuan. Sare sozialen artean, Instagram da irudi negatiboena zabaltzen duena (%60), eta ondoren datoz TikTok (%20,5), Facebook (%19), X (%16,5) eta Youtube (%10,7).
Ikertzaileek ondorioztatu dute ikuspegi negatibo hori gorputz-irudiaren eta edertasun-estandarren nagusitasunarekin lotuta dagoela. Hain zuzen ere, %68k uste du sare sozialetan ikuspegi estetikoa dela nagusi, eta %60k uste du komunikabideetan ere irizpide hori gailentzen dela.
Lodifobiaren presentzia gero eta handiagoa
Emaitzek erakusten dute lodifobia gero eta gehiago agertzen dela hedabideetan. Inkestatuen %82,7k entzun edo irakurri du inoiz terminoa, eta horietatik %30,9k sare sozialen bidez, %17k komunikabideen bidez eta %40k bi kanaletan.
Gainera, inkestatutako pertsonen %80k adierazi du edertasunaren estandarrek emakumeengan presio handiagoa sortzen dutela, eta %45ek diote publizitateak dietak edo pisua galtzeko programak sustatuz presioa eragiten diela – kopuru hori gizonen kasuan %26ra jaisten da.
Arduraren pertzepzioa eta irtenbideak
Inkestaren arabera, %47k obesitatea pertsonen erantzukizun indibidualtzat jotzen du, nahiz eta komunitate zientifikoak obesitatea fenomeno konplexu eta multifaktorialtzat definitu. Hala ere, irtenbideak proposatzerakoan, neurri kolektibo eta instituzionalen alde egiten dute gehienek:
- Elikagai osasungarrien prezioa murriztea (%93,8)
- Kontzientziazio kanpaina gehiago egitea (%87,2)
- Elikagai ultra-prozesatuen eta azukredunen inguruko legedia zorrotzagoa izatea (%83,7)
Hala ere, inkestatuen %54,5ek ez du obesitatearen aurkako prebentzio edo kontzientziazio kanpainarik gogoratzen, eta gogoratzen dutenen artean, %80k uste du kanpaina horiek puntualak baino ez direla izan.
Ondorioz, ikerketak agerian uzten du obesitatearen estigmatizazioa oraindik ere presente dagoela sare sozialetan eta komunikabideetan, eta horrek ondorio kaltegarriak izan ditzakeela pertsonengan. Neurri kolektiboak sustatzeko beharra gero eta nabarmenagoa dela diote adituek.