Ipar itsasoan, Yorkshireko ekialdeko kostaldean (Erresuma Batua), petrolio-ontzi batek eta merkantzia-ontzi batek talka egin dute astelehen goizean. HM Coastguard itsas zaintza agentziak 09:48an jaso du istripuaren abisua eta berehala hainbat erreskate-talde bidali ditu gertaeraren lekura.
Bi itsasontzi handiak istripuan inplikatuta
Talka ‘Stena Immaculate’ izeneko petrolio-ontziak eta ‘Solong’ merkantzia-ontziak izan dute. Lehenengoa AEBetako banderapean dabil eta petrolioa zein produktu kimikoak garraiatzeko erabiltzen da, bigarrena, berriz, Portugalgo banderaduna da eta 9.500 tonako merkantzien edukiera du.
Datuak aztertzen dituzten Marine Traffic Data gisako itsas plataforma batzuen arabera, ‘Stena Immaculate’ Grezian, Agioi Theodoroi portuan, kargatu zuten, eta ‘Solong’ Eskoziako Grangemouth portutik abiatu zen Herbehereetara. Dirudienez, ‘Solong’-ek talka egin zuen ‘Stena Immaculate’-rekin azken hau ainguratuta zegoenean.
Erreskate operazioa martxan
Larrialdi zerbitzuek egun osoan lanean jardun dute. Humbersideko itsas zaintzako helikopteroak, Skegness, Bridlington, Maplethorpe eta Cleethorpes-eko itsas erreskate-taldeak eta su-hiltzaileak dituzten ontzi berezi batzuk bertaratu dira suteak itzaltzeko. BBC kate publikoak argitaratutako irudietan itsasontziak ke beltzez inguratuta eta sute puntuak ikus zitezkeen.
Gutxienez 37 tripulatzaile erreskatatu dituzte eta Grimsbyko portura eraman dituzte, istriputik gertuen dagoen portura. Tripulazio gehienak zauri arinak izan dituzte, baina kide batek ospitaleratzea behar izan du. Hala ere, ontzi kargatzailearen jabeak tripulatzaile bat desagertuta dagoela iragarri du.
Eragin ekologikoa aztertzen ari dira
Petrolio-ontzia kudeatzen duen Crowley konpainiak, Stena Bulk enpresa suediarrarekin batera, sare sozialen bidez adierazi duenez, ontziak Jet-A1 erregaia zeraman eta talka egin ondoren biltegi bat hautsi eta isuria gertatu dela baieztatu dute. Horren ondorioak aztertzen ari dira oraindik.
Greenpeace erakunde ekologistak adierazi duenez, isuriaren kalteak oraindik ezin dira zehaztu, baina garraiatutako petrolio kantitateak, itsasontzien erregaien egoerak eta eguraldi baldintzek eragin zuzena izango dute kutsadura mailan.
Agintarien kezka
Downing Street-eko bozeramaile batek, Erresuma Batuko lehen ministro Keir Starmer-en bulegotik, egoera «kezkagarria» dela adierazi du eta garraio ministerioa gertakariaren kudeaketan lanean ari dela berretsi du:
«Egoera gertutik jarraitzen ari gara eta larrialdi zerbitzuei euren ahalegin etengabeagatik eskerrak eman nahi dizkiegu», adierazi dute.
Gainera, itsas istripuen ikerketarako unitate berezi bat bidali dute gertatutakoa argitzeko. Oraingoz, istripuaren kausak ez daude argi, eta ikertzaileak ebaluazio preliminar bat egiten ari dira.
Osasun arriskua eta fauna mehatxupean
Erresuma Batuko Segurtasun Sanitarioaren Agentziak jakinarazi duenez, ‘Solong’ itsasontziak zianuro-gatzak garraiatzen zituen, eta horiek buruhausteak, zorabioak, bihotz-erritmo aldaketak eta kasu larrienetan arnasketa arazoak edo heriotza eragin ditzakete.
Bestalde, Yorkshire Wildlife Trust erakundeko Martin Slaterrek adierazi duenez, Humberko estuarioan dagoen fauna kaltetu dezake hondamendiak. Bere hitzetan, “area horretan hegazti ugari biltzen dira habia egiteko sasoia baino lehen, eta itsas txakurren kopuru esanguratsua dago”.
Slaterrek ohartarazi duenez, “isuria Humberko estuarioan sartuko balitz, kalte latza eragin lezake bertako arrain populazioari eta migrazioan dauden milaka hegaztiri”.
Egoera kontrolpean, baina arriskuak oraindik presente
Erreskate-taldeek suteak kontrolpean jarri dituzte eta ontzietatik ihes egin dezakeen erregai kantitatea ebaluatzen ari dira. Momentuz, zabor-isuri gehiago saihesteko neurriak hartzen ari dira, baina oraindik ezin da ziurtatu hondamendi ekologikoa ekidin denik.
Istripuaren arrazoiak argitzeko ikerketa datozen egunetan sakonduko da, eta Britainia Handiko agintariek neurriak hartuko dituzte antzeko gertaerak prebenitzeko.